برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
کاربرگ تم ۶ ریاضی اول دبستان.jpg

کاربرگ تم ۶ ریاضی اول دبستان همراه با نکات تدریس

کاربران عزیز مام پلاس در این پست شاهد کاربرگ تم ۶ ریاضی اول دبستان همراه با نکات تدریس خواهید بود، همچنین در آخر پست فایل pdf کاربرگ تم ۶ ریاضی اول دبستان را قرار داده ایم، برای یادگیری بهتر کاربرگ ها را چاپ کنید.

نکات تدریس تم ۶، ریاضی اول دبستان

🔷 مهارتهای مربوط به تم ۶

🔹بازی با چینه ها
🔹الگو سازی
🔹پازل
🔹کاردستی
🔹استفاده از ابزار
🔻درک مفهوم ترکیبی جمع
🔻کشف قانون الگوهای خطی و ادامه آن
🔻درک مفهوم تفریق
🔻به کارگیری مفاهیم ریاضی در محیط پیرامونی
🔻رسم قرینه اشکال هندسی با کپی کردن

🔶 تم شناختی: دوست
🔸آداب دوست یابی
🔸نگهداری دوستان
🔸کمک و احترام به دوستان
🔸معاشرت با دوستان خوب و با اخلاق

صفحه آغازین: بازی با دوستان
مفاهیم: چپ، راست ؛ وسط، کنار، بین ؛ ردیف، ستون ؛ جلو، پشت؛  اول الی پنجم.
مهارت‌های مربوط به لوحه: بازی با چینه‌ها ؛ الگوسازی ؛ پازل‌های دوبعدی و سه بعدی کاردستی.

نگرش‌های مربوط به لوحه:

۱)     ریاضیات را باید از طبیعت و جهان اطرافمان بیاموزیم.
۲)     زبان اعداد در طبیعت وجود دارد و انسان آن را از طبیعت آموخته است.
  تأثیرات بر ساختارشناختی:
۱)     تفکر هندسی و کار با اشکال هندسی.
۲)     مدلسازی.
۳)     تربیت دیگران با رفتار صحیح.
۴)     شناخت دوستان.
۵)     تأثیر بر رفتار.

  تم‌شناختی:

دوست: در مورد آداب دوست‌یابی، نگهداری دوستان، تربیت دوستان و کمک به دوستان نکاتی را که به ذهنتان می‌رسد با دانش‌آموزان در میان بگذارید.
-        ارتباط با صفحات بخش:
۱)      برای لوحه یک داستان بسازید.
۲)   اعداد کمتر از ۵ مهره را روی دو چینه پایین صفحه بگذار سپس آنها را با انگشتان دو دست نشان بده سپس آنها را به یک دست منتقل کن. همین کار را با مهره‌ها انجام بده و همه را به یک چینه منتقل کن.
۳)   چند مهره را روی دو چینه پایین صفحه بگذار و با دو دست نشان بده سپس از دستی که بیشتر دارد به تعداد دست دیگر ببند. همین کار را با مهره‌ها انجام بده و بگو چقدر باقی می‌ماند.
۴)   در مورد نکاتی که مربوط به اتاق شخصی دانش آموزان می‌شود مانند تمیزی و مرتب کردن آن نکاتی را که به نظرتان می‌رسد به دانش‌آموزان بگویید.
۵)      در مورد کار گروهی با دانش‌آموزان صحبت کنید و آنها را به بازیهای گروهی تشویق کنید.
۶)      تعداد بچه‌های در حال بازی را با تعداد صندلی‌ها مقایسه کنید.

صفحه:37 تم ۶ ریاضی اول

اهداف:
1.  درک مفهوم جمع با استفاده از ابزار چینه.
2.  درک مفهوم ترکیبی با استفاده از ابزار چینه.
3.  ارائه نمایش‌های مختلف عدد و مفهوم جمع.
4.  تمرین پیدا کردن جمع با انگشتان و چینه.


روش تدریس:

* از دانش‌آموزان بخواهید چینه با یک رنگ حداکثر تا ۵ را در سمت چپ خود قرار داده و آن را با انگشتان دست نشان دهند، سپس یک ستون از چینه که حداکثر تا ۵ تا است را در سمت راست خود قرار دهند و آن را با دست راست نشان دهند. (توجه داشته باشید که مجموعه در ستون بیشتر از ۵ تا نشود از این رو برای آنها تعداد را مشخص کنید به عنوان نمونه بگویید ۲ تا از چینه‌ها را با رنگ قرمز در سمت چپ و ۳ تا از آنها را با رنگ دیگر در سمت راست قرار دهید.) حال از آنها بخواهید که آنها را روی هم قرار دهند و بشمارند. همین عما را با انتقال از یک دست به دست دیگر انجام دهند تا حاصل جمع به دست آید.
** حال به صفحه آغازین بخش برگردید و از آنها بخواهید مانند فعالیت بالا با قرار دادن اشیایی مثل مهره روی دو ردیف چینه پایین صفحه تمرینهای خود را انجام د هند. از شمردن مربعهای کنار پنجره یا در را که به صورت ستونی قرار دارند نیز استفاده کنید.
*** حال به صفحه ۳۷ کتاب برگشتهو  فعالیت مربوطه را انجام دهید. در هر تمرین دانش آموزان ابتدا جواب جمع را با انتقال انگشتان یک دست به دست دیگر انجام دهند سپس همین عمل را با رنگ کردن چینه‌های سفید با دو رنگ مختلف انجام داده و حاصل جمع را به دست آورند.

توصیه‌های آموزشی:

1.  به دانش‌آموزان توجه کنید رنگ کدن چینه‌ها را از پایین به بالا انجام دهند و بین آنها فاصله ایجاد نکنند تا به این ترتیب پاسخ با ستون‌های مختلف رنگی نمایش داده شود.
2.  بهتر است برای رنگ کردن چینه‌ها از ۲ رنگ استفاده کنند تا حالت جمع و ترکیب دو عدد دیده شود اما با یک رنگ هم اشکالی ندارد.
3.  انجام فعالیت با چینه‌ها برای دانش آموزان دست ورز توصیه می‌شود.

صفحه :38 تم ۶ ریاضی اول 

اهداف:
1.  درک عدد اصلی یک مجموعه و نمایش آن با انگشتان دست.
2.  آماده شدن برای درک مفهوم تفریق.
3.  درک اولیه مفهوم حاصل تفریق و نمایش آن با چوب خط.
4.  رشد ادراک غیر کلامی.
روش تدریس:
* ابتدا اشیاء مختلف تا ۵ تا را در اختیار دانش آموز به گونه‌ای قرار دهید که تعدادی از آنها مثل هم باشند و از آنها بخواهید که تعداد این اشیاء را با انگشتان دست نشان دهند. سپس از آنها بخواهید به تعداد اشیائی که مثل هم هستند انگشتان دست را ببندند و بگویند که چند تا شیء باقی می‌ماند.

** حال به صفحه آغازین بخش برگردید و از آنها بپرسید که چند تا چینه روی میز سبز رنگ روی هم چیده شده است؟ از آنها بخواهید آن را با انگشتان دست نشان دهند. سپس از آنها بپرسید به تعداد چینه‌های هم رنگ (قرمز) و یا به تعداد چینه‌های سبز یا زرد انگشتان دست را ببندند و بگویند که چند تا چینه مانده است. به همین ترتیب می‌توانید سؤالهای مشابه را برای تعداد مدلهای مثل هم روی میز قرمز رنگ بپرسید.
*** حال به صفحه ۳۸ کتاب برگشته و فعالیت مربوط به این صفحه را انجام دهید. قبل از شروع از دانش آموزان بخواهید شکل‌های مثل هم را نشان دهند.
توصیه‌های آموزشی:
1.   هدف از انجام این فعالیت کم کردن اشیاء مثل هم از یک مجموعه و درک تعدا باقی مانده اشیاء این مجموعه است.
2.  دانش آموزان باید به تعداد اعضای باقی مانده را با چوب خط نمایش دهند بنابراین به ازای هر یک از اشیای که مشابه بقیه نیستند یک چوب خط کشیده و به همین ترتیب ادامه دهند.
3.  دانش آموزان از نماد تفریق استفاده نمی کنند بلکه هدف درک مفهوم تفریق است.
4.  در هنگام انجام فعالیت توجه داشته باشید که عددهای به کار رفته نباید بیشتر از ۵ باشد.

صفحه :39 تم ۶ ریاضی اول

اهداف:
1.  تشخیص الگوی شطرنجی و ادامه دادن الگو.
2.  درک قانون مربوط به الگو و بیان آن به صورت کلامی.
3.  تشخیص و رسم شکل تکرار شونده و بی الگو.
4.  تشخیص الگوهایی در محیط پیرامونی و کشف قانون مربوط به آن.
روش تدریس:
* از بچه‌ها بخواهید با استفاده از مدادهای رنگی و قرار دادن آنها با فاصله مناسب از یکدیگر الگو بسازند و بگویند چه الگویی در این چینش مدادها می‌بینند. سپس از آنها بخواهید با استفاده از مداد اشکال هندسی نظیر             یا                   یا                  یا                   یا                           را با فاصله‌های مناسب از یکدیگر قرار داده و الگو بسازند و بیان نمایند در این الگو چه شکلی تکرار شده است.
** حال به صفحه آغازین بخش برگردید توجه دانش آموزان را به ریشه فرش جلب کرده و از آنها بپرسید که آیا الگوی خاص در ریشه‌های این فرش می بینند؟ سپس از آنها بخواهید با استفاده از مداد رنگی مربوط به آن را بکشند.
*** حال به صفحه ۳۹ کتاب برگشته و از بچه ها بخواهید الگوی مورد نظر را ادامه دهند هدف اصلی این صفحه تشخیص شکل تکرار شونده است. دانش آموزان با توصیف کلامی الگو می‌توانند به شکل تکرارشونده پی ببرند و سپس آن را رسم کنند.

توصیه‌های آموزشی:
1.  توجه دانش آموزان را به الگوی شطرنجی و فاصله بین شکل‌های تکرارشونده جلب کنید.
2.  دلیل اینکه با یک فاصله شطرنجی ترسیم شکل شروع شده است این است که دانش آموزان آن را از روی خط قرمز نبینند بلکه الگو را در داخل کادر شطرنجی ادامه دهند. اما اگر د انش آموز الگو را ادامه داد به گونه‌ای که خط کادر را نیز قطع کرد ایرادی ندارد.
3.  از دانش آموزان بخواهید که با استفاده از کاغذ شطرنجی الگوهای جدیدی بسازند.
4.  از بچه‌ها بخواهید که الگو.ی شطرنجی را روی خط ادامه دهند تا دقت و ظرافت انجام کار آنها بالا برود.
5.  کشف قانون مربوط به الگو از اهمیت خاصی برخوردار است. بیان آن به صورت کلامی در رشد ادراک کلامی دانش آموزان از اهمیت خاصی برخوردار است.
6.  می توانید این فعالیت را به صورتی دیگر نیز انجام دهید. ابتدا شکل تکرارشونده را رسم کنید سپس دانش آموزان با استفاده از آن شکل یک الگو بسازند و آن شکل را چنیدن مرتبه به دنبال هم رسم کنند.

صفحه: 40 تم ۶،ریاضی اول

اهداف:
1.  درک اولیه مفهوم تفریق.
2.  رشد ادراک کلامی و غیر کلامی.
3.  ارائه بازنمایی‌های مختلف عدد با چینه و چوب خط.
4.  درک مفهوم حاصل تفریق و نمایش آن با رنگ کردن.
روش تدریس:
* ابتدا از دانش آموزان بخواهید ستون چینه‌های تا پنج تایی بسازند سپس روی تخته به تعداد کمتر از ۵ چوب خط رسم و از آنها بخواهید که به تعداد چوب خط ها از چینه‌ها بردارند و حاصل را با انگشتان دست نشان دهند.
** حال به صفحه آغازین بخش برگردید و از آنها بپرسید که این کمد چند تا کشو دارد؟ اگر ۲ تا از کشوهای کمد را باز کنیم چند تا کشو بسته می ماند؟ آن را با انگشتان دست نشان دهید. به همین ترتیب با استفاده از این تصویر می توانید مسائل مختلف تفریق طرح کنید و دانش آموزان به سؤالهای شما پاسخ دهند.
*** حال از دانش آموزان بخواهید فعالیت صفحه ۴۰ را انجام دهند. ابتدا تعداد چینه‌های سبز را بگویند و با دست نشان دهند سپس به تعداد چوب خط ها انگشتان دست را ببندند تا حاصل به دست آید و به تعداد باقیمانده از چینه‌های سفید رنگ کنند.
توصیه‌های آموزشی:

1.  اگر دانش آموزان در حین انجام فعالیت صفحه ۴۰ چینه‌ها را نامرتب خط زدند ایرادی ندارد. اما به آنها توجه کنید که از بالا و به دنبال هم خط بزنند.
2.  هم چنین در رنگ کردن چینه‌های سفید بهتر است از پایین و به ترتیب رنگ کنند.
3.  بدون به کار بردن واژه تفریق و یا نماد آن هر بار می‌توانند یک عبارت تفریق مثل جمله زیر بیان کنند:
از ۵ تا چینه سبز ۲ تا برداشتیم ۳ تا ماند.

صفحه : 41 تم ۶ ریاضی اول

اهداف:
1.  داستان سازی و برقراری ارتباط کلامی.
2.  به کارگیری مفاهیم اولیه اضافه شدن یا کم شدن و به کارگیری ابزار شمارش در بیان داستان.
3.  به کارگیری مفاهیم ریاضی در محیط پیرامونی.
4.  رشد قدرت انتزاعی و تخیل دانش آموزان.
روش تدریس:
* داستانی ساده برای دانش آموزان بیان کنید و از آنها بخواهید با استفاده از ابزار نقاشی و یا وسایل دیگر این داستان شما را عینی کنند. در بیان داستان از مفاهیم شمارش، کم کردن، اضافه کردن استفاده شود.
** حال به صفحه آغازین بخش برگردید و از دانش آموزان بخواهید با مفهوم تفریق با اضافه کردن یا مفاهیم شمارش یک داستان بسازند.
*** به فعالیت صفحه ۴۱ کتاب برگشته و از بچه ها بخواهید داستانی در مورد اتفاقی که به تصویر این صفحه افتاده است بسازند. برای مثال می توانند بگویند بعد از پنچر شدن اتوبوس چند نفر پیاده شوند و ۲ نفر هنوز پیاده نشده است. و یا ۳ نفر در تاکسی نشسته اند و یک نفر دیگر در حال سوار شدن به تاکسی دیگری است.

توصیه‌های آموزشی:
1.  دانش آموزان را جهت دهید که در هنگام داستان سازی مفاهیم محاسباتی و شمارش را به کار برند.
2.  حساسیتی روی نوع داستانی که بچه ها می سازند نداشته باشید.
3.  اگر دانش آموزان برای بخشی از این اتفاق داستان ساختند ایرادی ندارد. اما تأکید بر به کارگیری عدد و مفاهیم جمع و تفریق از اهمیت خاصی برخوردار است.
4.  از دانش آموزان بخواهید یک صفحه از اتفاق زندگی خود  را تجسم و با به کارگیری مفاهیم ریاضی داستانی را برای والدین خود بسازند.

صفحه : 42 تم ۶ ریاضی اول

اهداف:
1.  درک مفهوم تقارن.
2.  به کارگیری ابزار شابلون جهت ترسیم اشکال هندسی.
3.  درک حصوصیات و تفاوتهای اشکال هندسی.
4.  کشیدن قرینه شکل‌های هندسی با استفاده از کپی کردن.
روش تدریس:
* از دانش آموزان بخواهید با شابلون اشکال هندسی دلخواه رسم کنند. سپس از آنها بخواهید یک شکل غیر سه گوش مشخص را با شابلون و مداد رسم کنند و بل تا زدن کاغذ و فشار آوردن به خطوط شکل قرینه آن را رسم کنند. سپس همین عمل را با سه گوش انجام دهند تا درک مفهوم تقارن کامل شود.
** از دانش آموزان بخواهید که اشکال متقارن و غیر متقارن را در این لوحه تشخیص دهند توجه آنها را به شیشه های درب و پنجره و شکل های متقارن دیگر جلب کنید.
*** حال به صفحه ۴۲ کتاب درسی برگشته و از بچه ها بخواهید مراحل کار را توضیح دهند. در هر تصویر چه اتفاقی افتاده است. سپس از آنها بخوهید همین عمل را با شابلون انجام داده و با تا کردن و کپی کردن شکل ها قرینه آنها را به دست آورند. توجه آنها را در پایان کار به قرینه بودن شکل های دو طرف نسبت به خط تا جلب کنید.

توصیه‌های آموزشی:
1.  در این فعالیت از هر نوع شابلونی می توانند استفاده کنند چون هدف ترسیم اشکال هندسی و تشخیص تقارن این اشکال می اشد.
2.  در مام این کتاب از شابلون خاص که نمونه آن در آخر کتاب طراحی شده است استفاده می شود.
3.  استفاده از ابزار شابلون دقت دانش آموزان ر ادر طراحی اشکال هندسی تقویت می کند.
4.  دانش آموزان این روش را باید برای رسم کشل های قرینه یاد بگیرند تا در ادامه کار هر وقت نیاز به رسم شکل قرینه بود و آنها در تشخیص شکل قرینه با مشکل مواجه شدند با انجام عمل مشابه این فعالیت باید شکل قرینه را پیدا کنند.
5.  قرینه شکل مثلث بیشترین توجه و تمرین را نیاز دارد.
 


برچسب ها

فائزه جرفی

فائزه جرفی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود